Fondanblomster del 2

Sorry folkens for at det tok litt lengre tid enn hva jeg trodde!

Tok jo evigheter for å tørke! Men nå har de tørket og ferdig dustet!

Veldig fornøyd med resultatet for å være første gang.

Jeg har vært veldig forsiktig med dustingen. Kan sikkert ta på mer. Men for meg er less is more 😉

Men til neste gang jeg skal lage blomster så har jeg vært på Cacas å kjøpt CMC!

Dette får fondanten til å tørke mye fortere!

Her er bilder og hva jeg brukte for å lage Pioner og ruffleblomst.

– fondant

– kjevle

– pionerutstikkere ( 4 stk)

– balltool

– pensler til dusting og “ruffling”

– dustingfarger

– mini pearls

– så skal enn bruke en flowerpad men de hadde jeg ikke.

 Men da snudde jeg bare en stor silikonform og brukte baksiden!

Funket bra til nøds!

Kna opp litt fondant å kjevle denne ganske tynn.

Men ikke for tynn. Skal bruke balltool på tuppene etterpå.

Trykk så ut pioner med utstikkerne. En av hver størrelse. Legg dem under plastikk slik at de ikke tørker ut!

Ta en av de fire “bladene” og legg den oppå silikonformen.

Bruk balltoolen å forsiktig sett den litt inn på bladet og dra ut fra bladet mot deg mens du trykker forsiktig ned. Da vil du se at det blir mye tynnere og finere. Gjør dette med heile bladet!

For å tørke bladet bruker du det du har på kjøkkenet. Til det største bladet  tok jeg en stor tekopp og litt folie som jeg hadde oppi koppen før jeg plasserte bladet oppi.

Lengre ned i koppen jo mere lukket pion vil du få.

Gjør så det samme med de tre andre “bladene”. Bruk cupcakesformer, små skåler etc for å tørke bladene i. Husk at størrelsen må variere for enn skal ha bladene oppi hverandre til slutt.

Men husk å dekke til med folie slik at ikke fondanten henger fast!

Som dere ser på en av pionene så har den en lukket knopp i midten. Da brukte jeg den minste utstikkeren og foldet bladene inn mot midten.

Og på den andre pionen har jeg bare rullet en kule av fondant. Trykt den litt flat. Penslet den med litt vann. Dyppet den i mini Pearls.

 

Når bladene har tørket ferdig så kan du montere dem. Start med det største. Pensle lit vann i midten av blomsten og plasser det neste bladet. Pensle i midten og fortsett slik.

Du bestemmer selv hvor mange blader du vil bruke i en pion. Det er også fint å kun bruke to blader og bruke noe “bling” i midten;)

Dustingen på bladene bruker du bare en pensel og børster forsiktig farge på bladene.

Fremgangsmåten med å lage ruffleblomsten er å bruke to størrelser på runde utstikkere.

Stikk ut to stykk av den største størrelsen og ett av den medium størrelsen du har.

Legg bladene under plastikk slik at de ikke tørker ut.

Ta ett av de største “bladene”. Bruke enden på en pensel. Legg bladet oppå silikonformen.

Legg penselen oppå bladet ca der du ser kulen med mini Pearls  på blomsten ligger.

Press ned å rull på penselen. Gjør dette rundt heile bladet.

Plasser bladet i en cupcakeform.

Fortsett med de andre store bladet. Samme fremgangsmåte. Pensle litt vann i midten av bladet som ligger i formen. Plasser det andre oppi dette.

Form bladene litt med fingrene eller bruk penslen.

Gjør det samme med medium bladet.

Når alle tre bladene er oppi formen. Ruller du en kule med fondant. Pensler med litt vann. Dypper den i mini Pearls. Og plassere den i midten.

VOILA!

 

 

Disse oppbevares mørkt og tørt. Holder seg lenge!

 

Ohhhhh dette var ikke enkelt å forklare i tekst!

Men håper dere skjønner fremgangsmåten!

Hadde vært enklere å filme ja! hehe

 

Lykke til folkens. Er veldig kjekt å lage!

Bare å stille meg spørsmål vist det er noe du lurer på!

 

Vi blogges <3

 

#dekor #fondant #pioner #ruffle #cacas #pynt

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg