Fårikål med en liten tvist

Da er det endelig fårikåltid igjen! Og dette er jo mat som egentlig lager seg selv!

Var ikke så særlig glad i denne retten når jeg var yngre. Men nå er det en av mine favoritter.

Har jo lagd denne retten noen ganger nå. Så da blir det jo til at man forsøker litt forskjellige ting i retten. Og mine to favoritter i fårikål er chili og hvitløk! Det er sikkert å banne i kirka å rote med en nasjonalrett! Men denne retten her har sikkert de fleste en liten tvist på;-)

 

I min gryte bruker jeg:

 

1,5 kg lammekjøtt

1 kål

1 chili

2 fedd hvitløk

4 ss mel

2 ss salt

2 ss hel pepper

Ca 4 dl vann

 

 

Del kålen i båter.

Del hvitløken og chilien i grove biter. Da er det lettere å plukke dem ut vist noen vil det.

Start med å legge kjøtt i bunnen av kasserollen. Så kål. Så 1 ss salt, 1 ss pepper, chili, hvitløk og 2 ss mel. Gjenta det samme en gang til. Fyll så på med vann.

Sett på medium varme på platen.

Da skal det småkoke/trekke i ca 2 timer.

Serveres med kokte poteter.

 

Nyt!

 

Vi blogges;-)

 

#fårikål #hvitløk #chili #høstmat #nasjonalrett #lecreuset

 

6 kommentarer

Siste innlegg