Polarbrød

 

Polarbrød er ett av mine favoritter. Har dem liggende i fryseren og tar ut så mange jeg vil ha. Halvt minutt i brødristeren. Så har jeg ferskt brød til feks frokosten. De er også perfekte til å bruke som pizzabunn! Finnes veldig mange varianter av polarbrød. Og de som du får i butikken inneholder litt mye sukker synds jeg. I mine har jeg redusert sukkeret. Og bruker litt havremel i tillegg til hvetemel for å få dem litt sunnere. Havren gjør også polarbrødet mer saftig. Gir mer smak. Og havren gir en litt søthet til brødet.

 

Dette trenger du

1 stk egg

2,5 dl lunket vann

2,5 dl melk

1 pk tørrgjær

1 ts fint salt

2 ss sukker

1 dl olje, nøytral

150 g havregryn, lettkokte

800 g mel

 

Slik gjør du det:

Start med å veie opp havregryn. Disse har du i en blender å kjører havregrynene til det blir ett fint mel. Du kan også kjøpe havremel. Men å lage mel selv blir billigere.

Ha alt i en eltebolle. Eltes på medium hastighet. Perfekt konsistens er når deigen samles i en ball og “vasker” bakebollen. At ingenting henger fast i eltebollen. Eltes i ca 10 min. Skal ikke henge fast i fingrene når du kjenner på deigen. Men den skal ikke være for for hard heller. Når du presser pekefingen forsiktig ned i deigen så skal deigen komme opp igjen.

Så skal deigen heve til ca dobbel størrelse. Dette tar ca 40 min. Jeg dekker eltebollen med plastikk og setter den i stekeovnen som jeg har satt på 30 grader. Når ovnen er blitt 30 grader så lar jeg ovnsdørene stå på gløtt. Dette er for at ovnen ikke skal bli for varm. Som kan ødelegge deigen.

Ha litt mel på bordet og ha ut deigen av eltebollen.

Del deigen i to. Start å kjevle ut den ene delen. Jeg kjevler den ca 1 cm tykk.

Prikk så hele deigen med en gaffel.

Bruk så ett glass eller en glassbolle for å trykke ut brødene.

Du kan også bruke forskjellige utstikkere. Det vil nok barna like å få i matpakken sin;)

Sett dem på ett stekebrett med bakepapir.

Oppskriften gir ca 20-22 polarbrød.

Da skal de heves i ca 30 min.

Jeg gjør også hevingen i ovnen. Går mye fortere!

Har også en skål nederst i ovnen som jeg har kokende vann i. Det gjør at heveprossesen går fortere og at bakverket ikke tørker ut.

Når de er ferdig hevet.

Ta dem ut og sett ovnen på 200 grader.

Har du varmluft så kan du steke flere brett samtidig. Men da skal de stekes på 170 grader.

Stekes til de blir gyldne. Ca 12 min

Oppbevares i lufttett boks eller pose i kjøleskapet. Eller fryses ned.

 

Vi blogges;)

 

#polar #brød #polarbrød #sunnere #sunnerealternativ #havre #saftig #matpakke #familiebrød #barnasfavoritt #barnasfavorittbrød #barnebrød #matmonster #helenorgebaker #bakeblogg #kakeblogg #åretsbakeblogg #matbloggsentralen #bakelyst #klikkmat #allers #godtno

6 kommentarer
    1. Maren: JA de går som varmt hvetebrød i heimen vår;)
      Og når enn kan lage dem selv. Sunnere og mye billigere enn de på butikken så skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke har lagd dem før! Er så enkelt å lage 🙂
      Ha en flott onsdag du også 😉

    2. Nydelige polarbrød😀 tusen takk for oppskrifta, har laga den flere gang og dem er like populær hver gang😀 ongan elske å være med å stikke ut med pepperkakefomer. Så kose vi oss med sommerfugla og hjerte polarbrød😀 deilig😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg