Hjemmelagd SUNN Nugatti

 

Ja da fikk jeg lagd noe som er sunnere enn det man får kjøpt på butikken;) Jeg viste det var mye sukker i nugatti. Ingrediens nummer to som det er mest av i nugatti er SUKKER!! Nummer 1 er olje! Og nugatti består av 8% hasselnøtter!!?? Nei da var det kjekt å prøve å lage sin egen. Da vet man hva man får og godt smakte den også!

 

Dette trenger du

100 g hasselnøtter

50 g mørk sjokolade

50 g melkesjokolade

2 ss raps olje

2 ss honning

0,5 ts vaniljeekstrakt

Slik gjør du det:

Start med å riste hasselnøttene i ovnen. Ha dem på ett stekebrett i ovnen i ca 10 min på 200 grader. Vend på nøttene etter 5 min slik at de ikke blir brent.

Smelt sjokoladen og 1 ss olje i vannbad.

Ha så nøttene i en foodprosessor eller en blender.

Kjøres i ca 5 min på høy hastighet. Ta å skrap ned langs kantene med en slikkepott innimellom.

Den skal begynne å bli flytenede. Da sper jeg på 1 ss olje for å få prosessen til å gå fortere. Når blandingen er blitt helt flytende så skal du ha i sjokoladen, honningen og vaniljeekstrakten. Kjør så blandingen til den er godt blandet.

Hell den så over på ett fint glass eller i en skål. Ikke vær bekymret vist du synds den er for flytende. Den vil stivne I kjøleskapet.

Oppbevares i kjøleskapet. Den holder seg i 1 uke++

Men tviler på at den får stå så lenge 😉

NB I oppskriften har jeg skrevet 2 ss honning. For da synds jeg nugattien var søt nok for meg. Så her må du smake deg til om du vil ha nugattien søtere eller mindre søt.

 

Vi blogges;)

#hjemmelagd #homemade #nugatti #nutella #hasselnøtter #hazelnuts #sjokolade #chocolate #bakeblogg #kakeblogg #helenorgebaker #sunn #sunnerealternativ #matbloggsentralen #klikkmat #bakelyst #godtno #vgmat #nrkmat #hjemmelagdnugatti #barnasfavoritt #nettavisen #side2 #side3 # #abcnyheter #bloggerne

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg