Pikekyss på pinne

 

Mindre en 1 uke igjen så er det 17 Mai. Så hva med å lage disse til festbordet?

Super enkle å lage og de ser kjempefine ut på bordet! Blir nok populære blandt barn og de voksne;)

Her har du oppskriften:

 

2 eggehviter

100 gr sukker

1/2 ts vaniljeekstrakt

Rød gelefarge

Blå gelefarge

 

Sett ovnen på 90 grader varmluft.

Start med å piske opp eggehvitene. Vær obs på at piskebollen må være helt ren og at det IKKE er eggeplomme I eggehviten.

Om det er det så får du ikke en stiv marengs.

Når eggehvitene begynner å skumme. Ha så i litt og litt sukker. Pisk så marengsen til den blir tykk og glansfull. Ca 5 min.

Ha så i vaniljeekstrakt. Pisk i ett par minutter til.

Del marengsen I 3 deler. Ha blå fargegele i en skål og rød fargegele i den andre. Rør fargen i margengsen til det er godt blandet.

For å sprøyte ut marengsen så bruker jeg en sprøytetip som jeg kan koble på tre sprøyteposer. Om du ikke har det. Så kan du prøve å fylle alle tre marengsene i hver pose. Slikt at du får tre typer marengsposer. Så ha disse tre oppi en sprøytepose som du har hatt en sprøytetip i.

Da skal du kunne sprøyte ut marengsen.

Sprøyt den ut på stekebrett som er dekket med bakepapir. Ha mellomrom mellom hver. Som pinne til marengsen så fant jeg papirsugerør med de norske fargene hos Søstrene Grene. Jeg klippet dem I to og hadde halve pinner på hver marengs. Den bare stapper jeg inni marengsen før jeg steker den.

Da skal de stekes i ca 1,5 time. Midt i ovnen.

De skal være sprø men fortsatt litt myk inni.

Når steketiden er ferdig. Skru av ovnen. Og la de stå i ovnen å tørke med døren lukket helt til ovnen er blitt kald.

 

 

Fin frem en fin vase, krukke, norgesglass etc

Fyll den opp med sukker. Sett marengspinnene oppi.

Knytt band rundt hver pinne for det lille ekstra.

Disse kan lages dager før servering. Oppbevar dem tørt, mørkt og i romtemperatur.

 

Om du vil prøve mine vanlige pikekyss så finne du dem HER

 

Ha en fantastisk feiring!

 

Vi blogges;)

 

#søstrenegrene #sostrenegrene #marengs #pikekyss #pikekysspåpinne #marengspåpinne #17maipikekyss #17mai #bakeblogg #kakeblogg #bakelyst #helenorgebaker #nasjonaldag #matmonster #matbloggsentralen #godtno #thebakefeed #f52grams #norgesglass

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg