Thai Laks med nudler og woket grønnsaker

Som dere ser på bloggen så er jeg ikke så veldig glad i fisk. Men ELSKER spicy mat. Så denne retten synds jeg er veldig god og smaksrik! Så her får jeg i meg fisken;-)

Dette trenger du:

4 porsjonstykker av laks

Marinade:

1 dl østersaus

0,5 dl soyasaus med redusert salt

1 chili

2 cm bit med ingefær

1 neve med frisk koriander

2 fedd hvitløk

Ha østersausen og soyasausen i en kjelle. Finhakk ingefær, chili, hvitløk og korianderen. Ha dette i sausen. La dette småkoke. Skal reduseres til ca halvparten. Tar 10-15 min.

Når den er ferdig redusert så tar du laksen i en ildfast form og pensler marinaden på laksen. Begge sidene! IKKE bruk alt av marinaden! Skal også brukes i sausen!

La dette få stå i 20 min å godgjøre seg.

Sett ovnen på 180 grader. Stekes ca i 14 min.

Mens fisken steker så lager du sausen til fisken.

Da trenger du:

Resten av marinaden

1 boks kokosmelk

1 ss maizenna

1 dl vann

Ha kokosmelken i en kjele. Ha litt av marinaden i. Her må du smake til selv hvor sterk og salt du vil ha sausen. Når du har komt til den rette styrken. Tar du å blander maizenna i kaldt vann. Ha dette i sausen og gi den ett oppkok.

Fisken serveres med nudler, woket grønnsaker ( her tar du det du liker. Jeg bruker findus sin thaiwok blanding. Enkelt og greit. Og ganske god!)

Og dryss over grovhakket koriander.

Bon appetit!

Vi blogges;-)

#laks #salmon #spicy #thai #thailaks

8 kommentarer

Siste innlegg