No kneading bread med jalapenos og ost

 

Ett enklere brød å lage enn dette skal du leite lenge etter! Veldig godt på smak og veldig god skorpe!

Jeg hadde i ost og jalapenos. Passer veldig godt til pålegg og suppe!

Lag deigen kvelden før!

Til å lage dette brødet trenger du en støpejernsgryte. Jeg bruker min le creuset. Bruker den nesten til alt;-)

 

Ingredienser:

 

6 dl vann (kaldt)

1 ts tørrgjær

1 ss salt

2 ss honning

625 gr hvetemel

1 neve raspet ost

2 ss jalapenos, grovhakket

 

Ha alt det tørre i en bolle.

Tilsett honning, vann, ost og jalapenos. Rør dette sammen med en tresleiv. Deigen skal være veldig myk og våt!

Sett så deigen til heving over natten. Minst 12 timer. Jeg har den i kjøleskapet.

Etter at den har hevet over natten. Vend deigen 3-4 ganger med tresleiven. Og sett den til heving igjen på et varmt sted i ett par timer.

Forvarm gryta på en rist i ovnen på 250 grader. Ca 10-15 min.

Smør så kjelen godt med olje. Jeg bruker litt kjøkkenpapir.

Ha så den myke deigen i gryten. Strø på litt mel. Ha på lokket. Stekes midt i ovnen på 250 grader i 30 min.

Så senker du temperaturen til 210 grader. Og steker brødet videre i 15-20 min UTEN lokk.

La brødet hvile i minst 30 min før det skjæres.

 

NB: i denne oppskriften kan du også bytte ut litt av det fine melet med grovt mel. Du kan også tilsette korn, krydder etc. Bruk fantasien;-)

 

OBS! Le Creuset grytenes knott på lokket tåler varme opp til 200 grader. Jeg pakker den inn i folie. Funker bra!

Eller så kan du kjøpe stålknott til lokket som tåler høyere tempraturer.

 

Nyt brødet!

 

Vi blogges;-)

 

#brød #bread #nokneadbread #eltefritt #eltefrittbrød #ost #jalapenos #bakeblogg #helenorgebaker #lecreuset #grytebrød #bakemag #godtno #noknead

6 kommentarer

Siste innlegg