Amerikansk Ostekake med Oreobunn og rabarbra/jordbærkompott

 

 

Da har jeg fått lagd en ny vri på en av mine mest populære kaker her på min blogg. Ostekaken på glass med norske epler og salt karamell.

Jeg elsker norske jordbær. Og rabarbra bringer minner om barndommen. Da var det bare å plukk en stilk i hagen. Og dyppe den i sukker og spise i vei;)

Jordbær og rabarbra passer veldig godt sammen. Så da hadde jeg lyst å prøve å lage en ostekake med disse to ingrediensene. Og jeg må bare si at den ble fantastisk god!

Jeg brukte også oreokjeks i bunnen på denne ostekaken. Jordbær og sjokolade er jo aldri feil;)

 

Dette trenger du:

 

Bunn

1 pk oreokjeks

50 gr smør

 

Finknus kjeksen. Smelt smøret og bland det i kjeksblandingen.  Fordel massen i en springform eller i små glass. Blir ca 6 glass. Press massen ned i glassene.

Settes kjølig i ca 30 min.

 

Ostemasse:

350 gram kremost

125 gr sukker

1 1/2 ss sitronsaft

1 vaniljestang eller en ts vaniljeekstrakt

2 egg

en liten klatt med rømme

 

Pisk alt sammen i en bolle og tilsett ett og ett egg om gangen.

Piskes til den er godt blandet.

Da skal ostemassen fordeles i glassene. Her brukte jeg en sprøytepose for å fylle glassene.  Kan også bruke ett litermål.

Ta en ildfast form å sett glassene i. Fyll opp med vann slik at glassene blir dekket ca 1/3 med vann. Bruk varmt kranvann.

Stekes på 120 grader. Midt i ovnen i ca 40 min.

Den skal være fast men fortsatt litt løsere i midten når du rister litt på glasset.

 

Topping:

2 dl rømme

1-2 ss sukker

1/2 vaniljestang eller en 1/2 ts vaniljeekstrakt

 Taes på rett etter at kakene er ferdig stekt. Da vil rømmen bli litt mer flytende pga varmen og letter å fordele den oppå kakene.

 

Jordbær og rabarbrakompott:

 

150 gr rabarbra ( ca 2 stk stilker)

150 gr norske jordbær

50 gr sukker

1 dl vann

1 ts maizena

 

Skrell og del rabarbraen. Ca i terningstore biter.

Del jordbærene i litt mindre biter.

Ha rabarbraen i en kjele med 1 dl vann og sukkeret. Jeg brukte ca 50 gr. Jeg ville ikke ha den for søt eller for syrlig. Så her er det en smaksak på hva du liker.

La det småkoke til det begynner å bli mørt. Bland ut maizenaen i litt kaldt vann. Ha blandingen i kjelen. Rør godt.

Ha så i jordbærerne. La det ha ett lite oppkok. Vil ikke at jordbærene skal blir for myke.

Avkjøl.

 

Når ostekakene og kompotten er avkjølt så kan du ha på kompotten oppå ostekakene.

Oppbevares i kjøleskapet i ca 1 uke. Eller ha dem på lur i fryseren;)

 

Håper dere har hatt en flott sommer så langt!

 

Vi blogges;)

 

#ostekake #amerikanskostekake #cheesecake #americancheesecake #jorbær #rabarbra #strawberrie #rhubarb #oreo #kakeblogg #bakeblogg #matblogg #godtno #vgmat #nrkmat #matbloggsentralen #matmonster #klikkmat #side2 #bloggerne #ostekakepåglass #cheesecakeinajar

 

 

 

4 kommentarer

Siste innlegg